Vakantie USA 2024

Dag 11: Een lange reis

Moab - Monument Valley - Holbrook

Vandaag stond de langste reisdag van de vakantie op het programma: Vanuit Moab moesten we via Monument Valley naar ons volgende hotel in Holbrook; een reis van een kleine 350 mijl (560 km). Voor we vertrokken belden we even met Nederland om te laten weten hoe het was en vervolgens ontbeten we weer bij dezelfde diner als gisteren. Hierna zeiden we de Nationale Parken in Utah gedag, die hebben we nu allemaal gehad. Op naar Arizona!

Vlak voor de grens met Arizona, moesten we nog even via de Mexican Hat Rock, een rotsformatie die misschien wel het bekendste is van de VS. Hij komt voor in veel westerns:

En nu we Mexican Hat hadden, wilden we ook even dat andere zeer bekende monument op de foto zetten, hier een kilometer of 30 vandaan:

Ook deze rotsen zijn te zien in veel films, de beroemdste misschien wel Forrest Gump:

We waren nu halverwege onze reis en wat volgde was een heel lang, saai stuk. Een kaarsrechte weg met weinig verandering in landschap: alleen woestijn. Op zichzelf ook erg mooi, maar na de verwennerij van de afgelopen week met achter iedere bocht een nieuw prachtig uitzicht, was het wel een beetje saai. Het meest spectaculaire was deze watertoren:

Omdat we een uur terug in de tijd gingen, kwamen we precies om 15:00 uur aan, de tijd waarop we in mochten checken. We slapen zomaar aan de bekende Route 66! Leuke kamer ook, in cowboythema.

Na even gerust te hebben, gingen we op zoek naar iets te eten. De keuze viel op een relatief gezonde maaltijd van kip, karbonade, groente en patatjes. Het restaurant had blijkbaar geen zin om na Halloween de versiering helemaal te veranderen naar Kerst, dus hadden ze gewoon deze neergezet:

Op de terugweg naar het hotel zagen we in de verte hele felle gekleurde lichtjes. Dat leek mij een kermis, dus gingen we erop af. Het bleek de Navajo County fair te zijn, met niet alleen een kermis, maar ook een rodeo, kraampjes met kettinkjes en kraaltjes en kleding en een vee-wedstrijd. Koeien, varkens, schapen en kippen werden hier gekeurd en het mooiste dier in zijn categorie kreeg een prijs. Het was enorm groot opgezet en echt een happening voor de hele omgeving. Het was erg leuk om daar een uurtje rond te lopen en deelgenoot te zijn van deze typische Amerikaanse plattelandstraditie!

En zo was het alweer tijd om dit blog te schrijven, de foto’s van vandaag uit te zoeken om vervolgens te douchen en ons bed in te duiken. Morgen gaan we eerst naar het eerste National park in Arizona: Petrified Forrest, en daarna door naar Phoenix. Ook weer een lange reis, maar gelukkig niet zo lang als die van vandaag.

Mark

Geweldig om al jullie avonturen te lezen... en wat een coole kiekjes die het nog even extra ondersteunen! Kijk uit voor de komende verkiezingen.. kan er heftig aan toe gaan ;)
Veel plezier daar!